بلای جان اقتصاد ایران ارزش بالای ریال
پريروز نخست وزير چين كه ميزبان اتحاديه ي اروپاست در مصاحبه اي گفته ارزش يوآن مناسب است و ما زير بارافزايش ارزش ان نميرويم . از طرف ديگر افزايش ارزش ين ژاپن در مقابل دلار به بالاترين حد خود طي 14 سال گذشته رسيده است و همين امر به ضرر صادر كنند گان بزرگي مثل سوني و تويوتاست . خيلي ها هم اعتقاد دارند كه ارزش دلار عمدا" پايين نگه داشته شده تا اقتصاد امريكا با افزايش صادرات بحرانش را پشت سر بگذارد .
اما در ايران همه چيز برعكس است و دولت و بانك مركزي اصرار دارند كه ارزش هر دلار امريكا برابر 9900ريال و هر يورو برابر 14797 ريال ميباشد ، برآوردي كه بلاي جان اقتصاد ايران شده است و خيلي ها اعتقاد دارند كه يك دلار بسيار بيشتر از اينها ارزش دارد و تا ارزش ارز در اين ملك واقعي نشود اقتصاد ما نجات نخواهد يافت .
اما بشنويد از اطاق بازرگاني و جلسات صبحانه ي آن ، روز دو شنبه وزير جديد جهاد و كشاورزي به اطاق رفت تا درد دل اهالي بخش خصوصي را بشنود و البته خبرهاي بسيار بدي هم شنيد .
به او گفتند پسته ي امريكايي به دليل قيمت پايين و كشت 3200كيلو در هر هكتار در مقابل پسته ي ايراني كه در هر هكتار 800 كيلو كشت ميشود و قيمت تمام شده ي بسيار بالايي دارد ، توانسته ما را از گردونه ي رقابت حذف كند و بازار هاي ما را بگيرد .
به او گفتند سيب توليدي داخل با مشكل روبروست و حتي خريدش توسط دولت و فروش آن با يارانه در شب عيد مساله آفرين است و در هيچ كجاي جهان سابقه ندارد .
به او گفتند 98 در صد توليد زرشك ايران در خراسان جنوبي است و چون صادر نميشود وقتي خشكسالي شود قيمت آن بالا ميرود و وقتي سالي پر محصول داريم قيمت ها به جايي ميرسد كه براي كشاورز برداشت محصول صرفه نخواهد داشت .
سايت الف وابسته به دكتر توكلي باز هم به لايحه ي هدفمند كردن يارانه ها گير داده و آنرا از سياست هاي صندوق بين المللي پول و بانك جهاني دانسته و ياد آوري كرده كه با اجراي اين لايحه تورم چندين برابر خواهد شد .