زنده ام كه روايت كنم
نام كتاب : زنده ام كه روايت كنم نويسنده : گابريل گارسيا ماركز ناشر : نشر ني
مترجم : كاوه مير عباسي چاپ : هفتم تعداد صفحه :695 قيمت : 8800تومان
بي شك اين كتاب يكي از آثار بسيار مهم ، ارزنده و جذابي است كه نويسنده بزرگ كلمبيا از دوران نوجواني ، جواني و بلوغ خود به صورت صادقانه ، ساده و بدون تكلف به رشته ي تحرير در آورده است . صداقت نويسنده در بيان هر آنچه كه بر سرش رفته مانند ، فقر جانسوز خانواده ، مشكلات جنسي خودش ، ارتباط با محله ها و فاحشه خانه ها ، دلبستگي اش به زنان ، علاقه ي مفرطش به خواندن كتاب و هر آنچه كه بدستش ميرسد ، چگونگي ترك شهر و ديار و اقامت اجباري در شهري ديگر براي درس خواندن ، نحوه ي ثبت نام در مدرسه ي يهودي ها و علت عدم ثبت نام در مدرسه ي امريكايي ها و دلايل مادش براي آن ، عليرغم ميل پدرش كه معتقد بود مدرسه ي امريكايي براي گابريل بهتر است ، ثبت نام در دانشكده ي حقوق كه خودش ميلي به ادامه ي تحصيل در آن را نداشت و فقط به خاطر اصرار مادرش بود كه پذيرفت ، همه و همه در اين كتاب قطور به زيباترين شكلي نگاشته شده است .
او مي نويسد كه چگونه روزنامه نگار شد ، چطور پول پرداخت هتل را نداشت و به همين دليل مجبور ميشد دست نوشته هايش را نزد هتلدار به امانت بگذارد و بعد از تسويه يادداشتها را پس بگيرد . اولين بار چگونه با زني همخوابگي داشت و تجربه ي جالب سكس را به صورت عجيبي لمس نموده است . وقتي با يكي از بزرگترين روزنامه هاي كشور قرارداد900 پسويي را امضاء نمود در تصورش هم نمي گنجيد كه اين همه پول را ماهيانه به او بدهند لذا به لكنت زبان مي افتد و جالب است كه صاحب روزنامه تصور ميكند ، تامل گابريل به خاطر اين است كه او اين رقم را ناچيز شمرده ، توهيني به خود قلمداد نموده است .
خواندن اين كتاب زيبا و جذاب را كه مير عباسي به زيباترين وجهي ترجمه نموده است را به همه پيشنهاد ميكنم