یادداشتهای علم
نام كتاب : يادداشتهاي علم سال 55-56 جلد : ششم ناشر : كتاب سرا
تعداد صفحه : 556 قيمت : 9500 تومان
اين كتاب يادداشتهاي روزانه علم است كه در مقام وزير دربار شاهنشاهي از اول فروردين ماه سال 1355 تا پنج شنبه 13 مرداد سال 1356 به صورت روزانه به رشته ي تحرير در آورده است . يادداشتهايي كه ميتوان روحيات و نظرات شاه و وزير مقتدر دربارش را در باب مسائل مملكتي به وضوح دريافت . علم ارادت فوق العاده اي به شخص شاه دارد و خود را خاك پاي او و غلام خانزاد ميداند .
توجه ويژه شاه به ميزان بارندگي در ايران و در نتيجه بازدهي محصولات كشاورزي ، اصرار بر خريد هاي خارجي و تسليحات درجه اول در سطحي كه با نيروي هوايي امريكا رقابت كند . تلاش براي بر پايي صنايع نوين و پيشرفته ، بر پا داشتن سد هاي بزرگ در نقاط مختلف براي كنترل آبهاي روان ، ساخت دانشگاه توسط حكومت در شهرهايي غير از تهران و حتي ساخت يك دانشكده توسط خود علم در بيرجند كه بعد ها دانشگاه بيرجند نام گرفت و خوابگاهش كه توسط خيامي مدير عامل ايران خودرو متقبل و ساخته شده است . حتي مسائل خانوادگي شاه و اطافيانش كه گاها" خواستار اضافه كردن مواجبشان از دربار هستند و گاها" در كمال تعجب با مخالفت شديد شاه مواجه ميگردد در اين كتاب به بهترين و روانترين شيوه بيان شده است .
شاه در طول دوران حكومتش از بي بي سي انگليس دل خوشي نداشته و بعدها از امريكا و هميشه بر اين باور بود كه سرنگون شدنش به واسطه ي توطئه ي انها بوده است كه حتي اين نظر را در باب دخالت آنها در ساير كشورها را هم دارند و در ملاقاتهاي خصوصي بر زبان مي آورند . توهم توطئه به جايي ميرسد كه گراني و تورم سالهاي 55 و 56 را به خرابكاري دول خارجي نسبت ميدهند و هيچگاه بر اين باور نيستند كه شايد مردم هم ناراضي باشند و جالب است كه شاه در سال 57 علت ناراضي بودن مردم را باور نميكرده است و از احسان نراقي ميپرسد چرا مردم ناراضي هستند ؟( براي اطلاعات بيشتر ميتوانيد به كتاب از كاخ شاه تا زندان نوشته احسان نراقي مراجعه كنيد )
شاه در همين سالها بسيار تلاش ميكند تا اعضاي اوپك را راضي كند كه قيمت نفت را بالا ببرند امري كه با مخالفت عربستان سعودي مواجه ميشود و شاه پس از تلاش هاي بسيار كه به فرجام خوشي هم ندارد به اين نتيجه ميرسدكه عربستان چاره ندارد چون حكومتش نوكر امريكاست و از خود اراده اي نداشته و بايد از سياستهاي امريكا در منطقه تبعيت كند .
در ابتداي دوران رياست جمهوري كارتر قرار بر اين ميشود كه امريكا به ايران اسلحه نفروشد كه اين امر با واكنش هاي جالب علم و شاه مواجه ميگردد و در ملاقاتهاي خصوصي اين را بيان ميكنند كه اگر امريكا ندهد براي خريد اسلحه به ساير كشورها رو ميآورند امري كه بيشتر به ضرر امريكاست تا ايران . در همين سالهاست كه به واسطه ي فشارهاي كارتربه ايران براي رعايت بيشتر حقوق بشر ، نمايندگاني از صليب سرخ به زندانهاي ايران مي آيند و از نزديك وضعيت زندانها را بررسي ميكنند .
طبق انچه علم خود نوشته ، ظاهرا" گرايش بسيار زيادي به خانمها چه ايراني و چه از نوع خارجي اش دارد و روزي نيست كه از يكي از اينها كام نگيرد .
القصه كتابي است بسيار خواندني و توصيه ي من به اهل كتاب اين است كه از خواندنش لذت ببرند .